یاد نوشت

این وبلاگ صرفا مجموعه ای است از یادداشت های پراکنده و آزاد من از احساسات و افکاری که گاه دارم هرچند که در بیان آنها ناتوانم. حرف نوشت ها صرفا نظر شخصی من است و هیچ جنبه دیگری بجز بروز تصورات و عواطف درونی ندارد.

یاد نوشت

این وبلاگ صرفا مجموعه ای است از یادداشت های پراکنده و آزاد من از احساسات و افکاری که گاه دارم هرچند که در بیان آنها ناتوانم. حرف نوشت ها صرفا نظر شخصی من است و هیچ جنبه دیگری بجز بروز تصورات و عواطف درونی ندارد.

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

برای بانو فاطمه

سه شنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۳:۱۴ ق.ظ

سلام معنی کوثر!  سلام مادر پدر! سلام سایه ی سر. سلام برازنده علی! سلام درخشنده نبی. 

فاطمه! به تو می رسم،  از تو می نویسم، قلم زخم می خورد، واژه کم می آورد. بانو تو را با واژه نمی توان تفسیر کرد بزرگی تو را در کوچکی واژه نمی توان جا داد. 

بانوی آب و آیینه! تو را باید از ازل دید. وقتی خدا تو را آفرید، وقتی خدا به تو لبخند زد وقتی خدا تو را از سیب سرخ بهشتی آفرید از آن است که بوی سیب می دهی و پیامبر وقتی دلتنگ بهشت می شد تو را می بویید. 

ریحانه ی نبی، رایحه ی خوش بوی عالمی! قبل از تو زمین عطری نداشت. آسمان رنگی نداشت. گلها همه به تو اقتدا کردند و خوشبو شدند.

آرامش خیال علی وقتی روی زمین قدم بر می داشتی بی شک قلب زمین می تپید چشم همه فرشتگان به سایه ی روشن تو می رسید. 

بهانه عالم، دلیل خلقت آدم! به تو می اندیشم. اندیشه ام سبز می شود. ضمیر خفته درونم بیدار می شود، به احترام تو به پا می خیزد و سلام می دهد، درود می فرستد به تو که پر از سلام خدایی و درود جبرئیل. 

یاس کبود! چه شد که زخم خوردی؟ چه شد که پر پر شدی؟ چه شد که فدک را از تو گرفتند؟ چه شد که در برابر دیدگان گریان پاره تن پیامبر ریسمان بر آسمان بستند؟ چه شد که آه کشیدی؟ چه شد که دست بر کمر بردی؟ چه شد که قامت بلندت خم شد؟  گویی آسمان بر زمین افتاد. گویی عرش خدا ناله کرد و لرزید. گویی زمین از هم پاشید.گویی یکباره بهار خزان شد. گویی باد بلا بر خاکستر وزید. 

وقتی تو پر کشیدی. وقتی به دیدار پدر شتافتی.

جایت در زمین نبود. زمین برایت کوچک بود و دنیا برایت حقیر. آسمان تو را به خود خواند. تو رفتی، شبانه رفتی، غریبانه رفتی. 

زهرا!  تو نور بودی. شبانه رفتی تا بر لباس سیاه آسمان که همیشه عزادار توست چراغ روشن ماه و ستاره بیاویزی. شب رفتی تا روشنی روز از تو خجالت نکشد،تا نور آن دوباره کوچه های شهر بی تو را روشن کند. 

زهرا!  تاریخ می داند که آن شب عاشورا قبل از عاشورا اتفاق افتاد. تاریخ می داند که آن شب حسین تشنه شد. رسالت زینب از همان شب آغاز شد. خون به دل حسن شد جگرش از همان شب پاره پاره شد. تنهایی علی و قصه چاه های اندوه که پر شد از او و اشک هایش از آن شب آغاز شد. 

زهرا آن شب اشک از چشم آسمان افتاد. اشک از چشم روزگار افتاد. اشک از چشم زمین جوشید. اشک ها همه رود شدند. فاطمه رودها از آن شب روانه شدند. آب که برای تو بود مهریه تو، از آن شب دریا شد. رودها به دریا نمی رسند. به تو فاطمه!  رودها به تو می رسند.


  • مهدیه

نظرات  (۲)

افکار تا این حد مذهبی همیشه خطرناکند. کسانی که خود را برتر می دانند و باعث و بانی هزار و یک مشکل این مملکت هستند! خطرناک ترین افراد روی زمین، کسانی هستند که با خواندن سرود مذهبی احساس بهشت و ثواب به آن ها دست می دهد.

مغز نباید فاحشه باشد. بقیه جاها اشکالی ندارد.
پاسخ:
نمیدونم در مقابل اینهمه جبهه گیری و تعصب چه میتوان گفت، بدون شک خواندن سرود مذهبی یا حرف زدن از بهشت و جهنم تضمین کننده یه جامعه ایده آل و بدون عیب و نقص نیست و فاکتور سنجش هم بحساب نمیاد اتفاقا در اینطور مواقع زمینه برای ورود افراد دو رو و چاپلوس هم بیشتر ایجاد میشه اما اینکه ما با دید بدبینانه هر نوع پیوند و حتی دلنوشته های شخصی رو خطرناک و مکارانه ببینیم هم درست نیست( نمیخوام به کلمه زشتی که در انتهای نظرتون نوشتین کاری داشته باشم)  جدا از اینکه من توی صفحه شخصیم یه یادداشت شخصی گذاشتم که بیان کننده نظر و احساس منه و به کسی هم ارتباطی نداره برای مثال اگر من اینجا در ستایش رزا پارکس که آغاز کننده یه حرکت ضد نژاد پرستانه بود هم مینوشتم یا از مدیریت و برنامه‌ریزی و قدرت سخنرانی هیتلر هم تعریف و تمجید میکردم بازهم نه به کسی ارتباط داشت و نه رنگ و بوی مذهب و غیر مذهبی یا جهت و گرایش خاصی داشت. هرکسی میتونه در کنار مذهب یا عقیده ای که داره مطالعه و ستایشی در مورد اشخاص بزرگ تاریخ داشته باشه و اونها رو بیان کنه و بازهم راه و روش خودش رو داشته باشه مگه جرج جرداق مسیحی بیشترین ستایش هارو و بیشترین اعترافات در مورد حقانیت و بزرگی شخصیت امام علی(ع)  نداشته؟!  ولی ما میتونیم مدعی بشیم جرج جرداق مسیحی مبلغ مذهب تشیع بوده و خودش مسیحی مونده؟ بهتره یکم فکر رو بسط بدیم و با خط کش های کوتاه باورها و عقاید سفت و سخت مون همه چیز رو بی رحمانه متر نکنیم. 
تشبیهات فوق العاده زیبا است.
پاسخ:
تشکر از نظر لطف شما. 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی